MuhasAbAh Diri KIta


"Kecantikan yang abadi terletak pada keelokkan adab dan ketinggian ilmu seseorang, bukan terletak pada wajah dan pakaiannya."

Thursday, August 29, 2013

RUMAH SEWA

Ohkey ni tips yang kami nak kongsi ( ikot pengalaman kami) dalam mencarik umah sewa.
Jom kite TERJAH....

Chek duduk kat Apartment Dahlia Saujana Utama ni masuk 3 tahun dah...dan ini la umah sewa yang terbaek yang ai nak suggest kat semua.Walaupun untuk yg pertama kali datang cakap JAOH LA, HULUNYA TEMPAT NI, dan sewaktu dengannya, lama kelamaan nya tempat ini semakin maju dan xde la jaoh sangat sebenarnya.

Nak cari umah sewa ni beberapa ciri kita kene tengok.

1. KESELAMATAN
Ohkey...safety kat umah sewa terutamanya yang jenis flat/apartment nih..maklumlah kita kat atas,reta kat bawah...kita xtaw ape jadi kat reta kita sepanjang malam kan. Cari umah yang ada kawalan ketat abang2 guard. ITU SANGAT PENTING..Jangan ada guard tp mcm xada. Alhamdulillah, stakat yg ai ddk kat sini xpenah ada kes ag. Kawan ai, reta jiran siap ilang 4 tayar ag pagi aritu nk g keje...OMG!!!



2. KRT RUKUNTETANGGA
Ni ag satu, bila KRT ni bergiat aktif, kebajukan penghuni juga dijaga...slalu jugak ada diorang ni ronda belakang umah ni malam2..Just nak make sure yang everythin is ok. Meeting ngan penghuni juga dibuat oleh wakil pihak GLOMAC yang merupakan owner apartment tu. Kebajukan kami dijaga. Ahli KRT juga sangat peramah dan baik2 blako.



3. TAMAN PERMENAN
Kawasan ni ada pagar di sekeliling. Taman pemenan sangan strategik kedudukan dia. So, xyah risau bdk2 kecik main di situ sebab sangan jaoh ngn pintu utama ( susah la nk ada kes culik ni) dan ruang yang mencukupi untuk anak2 dan ibu2 ddk kat situ. Bukan ape, atleast bila tensi2 ddk umah leh lepak bawah tgk bdk2 men..xde la bosan sangat

Gambaq hiasan je
4. SELESA DAN BERBALOI
Pastikan sewa yang anda bayar berbaloi ngan keselesaan yang anda dapat. Jangan bayar murah, pastu umah sempit, suasana bising, xde pribesi...dan jangan terlalu mahal sampai gaji bayor umah sewa je. ai punya umah tora-tora...yang penting sangat berbaloi. slalu da la sewa tinggi (xmasuk byr maintainance yang standart 80 hengget sebulan) tapi semua xada. KOTOQ ja ada....



5. TUAN UMAH
Pastikan anda jumpa tuan umah yang bagus n xada masalah. Kita bayar sewa, diorang xbyr duit lain...akibatnya ikot pengalaman ai xleh masuk umah sbb kad acess xaktif sbb tuan umah xbayar duit ape ntah...tapi skali tu je sbb tuan umh otstesen...lps tu xde ag masalah.....alhamdulillah....pastikan diorang senang untuk dihubungi..ada masalah leh bincang bersama.



ok. ni sedikit yang leh kongsi...Slamat mencari rumah sewa.....





1 comment:

MuhasaBah Diri Bersama

"Sekiranya seorang manusia dipanggil sebagai seorang penyapu sampah, dia harus menyapu sama sepertimana Michelangelo melukis atau Beethoven memainkan muziknya, ataupun Shakespeare menulis puisinya. Dia harus menyapu dengan begitu baik sekali sehingga semua yang terdapat di syurga dan dunia akan berhenti dan berkata disinilah tempat tinggal seorang penyapu sampah yang paling hebat, yang telah melakukan kerjanya dengan baik sekali."

"Orang yang cekal dan mempunyai keyakinan diri yang tinggi, tidak pernah merasa terancam dengan perkataan atau perbuatan yang remeh dan tidak disengajakan. Sebaliknya mereka akan menumpukan perhatian ke arah mencapai matlamatnya."

Yang Ni POn MeNarik Jugak UntuK KoRanG BaCa